Campercontrole

Alvorens je vertrekt met de camper is het aan te bevelen diverse zaken goed te controleren.
Uiteraard dient een bestuurder zich
goed te vergewissen van de technische staat van de camper.
De camper dient uiteraard APK gekeurd te zijn, maar dat verzekert je niet van
veilig rijden. Er worden in Nederland diverse caravan- en campercontroles
georganiseerd en vaak met medewerking van de politie.
Ook zijn er garages zoals Schellekens in Dongen die een gas- en electrea check doen. Tevens kan er meteen een vochtmeting gedaan worden zodat eventueel beginnende lekkage aangepakt kan worden.
Wil je helemaal luxe , dan is er ook nog een camper en caravan check service die ook komt voorrijden , kijk eens op deze site van hen Campersencaravancheck.nl
Zou je een controle zelf willen doen dan kun je hier een aantal zaken lezen die je in elk
geval moet nakijken en daarna eventueel moet vervangen of repareren.

Gasleidingen en gasslangen.

Te beginnen met de gasleidingen, deze dienen in onberispelijke staat te zijn.
Gasslangen kunnen uitdrogen waardoor op den duur lekkages kunnen ontstaan. Controleer de slangen op verdroging en beginnende scheurtjes.
Vervang gasslangen liefst elke 2 jaar.
Als je met de camper 's winters op pad gaat kun je beter alleen propaangas gebruiken.
Butaangas, ofwel butagas genoemd, is bij temperaturen onder de 0 graden niet meer te gebruiken.
Deze gassen voor huishoudelijk gebruik zijn zwaarder dan lucht waardoor in geval lekkage deze naarlaag gelegen plaatsen stroomt. Je kunt dus voor de veiligheid een gasdetector
op zo'n laag gelegen plaats monteren.
Controleer daarbij of de batterij voldoende opgeladen is.
Verwarm de camper tijdens het rijden alleen als je zeker weet dat je camper geschikt is daarvoor.
In Frankrijk is het verwarmen van een camper met eerste registratie van voor 01-01- 2007, tijdens rijden,
bijvoorbeeld al helemaal verboden ondanks een eventueel aanwezige veiligheidsafsluitinrichting.

Banden.

Een belangrijk onderdeel van veilig rijden is de staat van de banden.
Het is aan te raden banden na 6 jaar te vervangen, maar in ieder geval na 10 jaar ongeacht het aantal kilometers.
Bij campers is vaker de ouderdom van de banden de reden voor vervanging dan de slijtage. Controleer de banden op beginnende scheuren en vervormingen.
Heeft de camper te lang op dezelfde plaats gestaan dan kan er vervorming in een band zijn opgetreden.
Verplaatst een camper daarom minimaal elk halfjaar een klein stukje.
Door ouderdom kunnen droogtescheuren ontstaan en daarmee neemt de kans op een klapband toe.
Banden moeten een minimale profieldiepte te hebben van 1,6 milimeter, rijden met minder profiel op je banden is verboden en ronduit gevaarlijk.
Banden al bij minder dan 2,5 milimeter profieldiepte te vervangen, zeker als je van plan bent om enkele duizenden kilometers te rijden.
Omdat een camper veel zwaarder belast wordt dan een personenauto kun je het beste bestelwagenbanden op de camper monteren.
Bij Tirendo bijvoorbeeld vind je een goed overzicht de meest populaire caravan- en camperbanden. Klik hier voor een overzicht
met een overzicht waar deze voor jou gemonteerd kunnen worden.
Controleer bij vertrek op het oog de bandenspanning en bij het eerste pompstation met de vulslang of je banden de juiste spanning hebben.

Alvorens weg te rijden.

Zorg dat de camper niet overbeladen of ongelijkmatig beladen is.
Zorg dat er geen zaken los in de camper staan als je gaat rijden, een losstaande gevulde colafles op een tafel of
fornuisplaat kan tot gevaarlijke situaties leiden.